Oferta

OFERTA PORADNI

PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ NR 1

W ROKU SZKOLNYM 2017/2018

 

OFERTA SKIEROWANA DO DZIECI I UCZNIÓW

DZIAŁ OPIEKI NAD MAŁYM DZIECKIEM

  1. Badania przesiewowe „Dziecięce Liczenie”.
  2. Badania przesiewowe „ Skala Ryzyka Dysleksji-6”
  3. Zajęcia terapeutyczne dla dzieci (od 2 r. ż do rozpoczęcia nauki w szkole) prowadzone Metodą Dobrego Startu – cały rok szkolny – „Od wierszyka do cyferki” (dzieci z rocznika 2011)
  4.  Warsztaty dla dzieci na terenie przedszkoli – wg potrzeb placówek:
  • „Poznajemy bezpieczne zasady”
  • „Co to znaczy być życzliwym? – bajka o ciepłym i puchatym”
  • „Poznajemy uczucia”
  • „Mój przyjaciel Necio – warsztaty na temat bezpieczeństwa w sieci”
  • „Raz, dwa, trzy – zdrowe przedszkolaki to my!”
  • „Czym jest tolerancja?”

 

DZIAŁ OPIEKI SZKOLNEJ

  1. Badania przesiewowe w kl. II szkoły podstawowej ukierunkowane na wczesne rozpoznawanie ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się. (Klasy pierwsze po konsultacjach z pedagogami i psychologami szkolnymi).
  2. Obserwacje zespołów klasowych na terenie placówek.
  3. Zajęcia warsztatowe według zapotrzebowania placówek.
  • Współpraca się opłaca – warsztat komunikacji i integracji zespołu klasowego.
  • Zalety w każdym z nas – rozpoznawanie swoich mocnych stron, budowanie pozytywnej samooceny (klasy IV-VII).
  • Bądź przyjacielem i miej przyjaciela – budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych.
  • Inny nie znaczy gorszy, czyli rzecz o tolerancji i szacunku do drugiego człowieka.
  • Trening umiejętności społecznych (komunikacja, asertywność, radzenie sobie z konfliktami) – 3 spotkania 2×45 min (klasy V-VII.)
  • W kręgu emocji – rozpoznawanie i nazywanie emocji, radzenie sobie ze złością (klasy I-III)
  • Nie taki stres straszny, jak go malują – skuteczne sposoby radzenia sobie ze stresem (V-VII)
  • Jak się uczyć, żeby się nauczyć? – skuteczne metody uczenia się.
  • Dlaczego kalendarz się nie rozciąga – warsztat organizacji i planowania własnej aktywności oraz zarządzania czasem.
  • W pułapce nowoczesnych technologii – warsztaty dotyczące cyberprzemocy oraz ryzyka uzależnienia od komputera i Internetu.
  • Dopalacze zniewalacze – profilaktyka w zakresie używania substancji psychoaktywnych. (VI-VII)
  • W krzywym zwierciadle – kiedy dbałość o wygląd zewnętrzny staje się chorobą. Zajęcia profilaktyczne dotyczące zaburzeń odżywiania, w tym: anoreksji, bulimii i bigoreksji.
  1. Zajęcia grupowe i indywidualne o charakterze korekcyjno- kompensacyjnym.
  • Ortografia w walizkach – trening ortograficzny z wykorzystaniem inteligencji wielorakich. Zajęcia dla uczniów z dysleksją rozwojową z klas IV – V.
  • Pomyśl, zapisz, zapamiętaj – ćwiczenia wspomagające myślenie i koncentrację uwagi. Zajęcia dla uczniów klas V, VI.
  • Klub przyjaciół Bratka – zajęcia dla uczniów klas II szkoły podstawowej ukierunkowane na stymulowanie i usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych, rozwijanie i doskonalenie umiejętności czytania  i doskonalenie umiejętności poprawnego pisania pod względem graficznym i ortograficznym.
  1. Indywidualna terapia pedagogiczna/zajęcia korekcyjno-kompensacyjne według potrzeb.
  2. Prowadzenie terapii indywidualnej dla dzieci i młodzieży w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, przejawiających zaburzenia zachowania lub zaburzenia emocjonalne
  3. Zajęcia terapeutyczne grupowe:

a)      na terenie Poradni dla dzieci z klas I-III szkół podstawowych o nieharmonijnym rozwoju emocjonalno – społecznym (oraz warsztaty dla rodziców w ramach: „Szkoły dla rodziców”).

b)      na terenie szkoły „Tęcza uczuć”(cykl ok.8 zajęć dla jednorodnej grupy).

c)      „W świecie bajek pomagajek” lub „Bajeczki na smuteczki” – zajęcia grupowe wspierające rozwój emocjonalny dzieci lękliwych, niepewnych siebie w młodszym wieku szkolnym.

  1. Zajęcia relaksacyjne, antystresowe.
  2. Warsztaty dla uczniów:
  • integracja zespołu
  • „Cyberprzemoc”
  • „Jak radzić sobie z agresją?”
  • „Jak ujarzmić swoją złość?”
  • „Konflikt? Co dalej?”
  • „Jak radzić sobie ze stresem?”
  • „Jak radzić sobie ze stresem egzaminacyjnym?”
  • „Miej przyjaciela i być przyjacielem”
  • „Jak się uczyć?”
  • „Trening pewności siebie”
  • „Alkohol? Palenie? Nie, dziękuję.”
  • „Asertywność”
  • „Akceptacja siebie i innych”
  • „Twórczy umysł”
  • „Granice. Stereotypy”
  • „Komunikacja – „Wpływ mediów na kształtowanie samooceny”
  • Warsztaty promujące zdrowy styl życia
  • Język , gesty , słowa – jak porozumiewamy się (kl. I_III)
  • W jakim stopniu reklama manipuluje naszymi wyborami ( kl. V- VII)
  • Nikotyna legalny narkotyk( kl VII)
  • Przygnębienie i apatia( kl IV- VII)
  • Zachowania autoagresywne
  • Skuteczne metody uczenia się
  • Role społeczne wzmacnianie więzi rodzinnych
  • Motywacja i jej wpływ na realizowanie celów
  • Bezpieczne korzystanie z Internetu i portali internetowych
  • Jak radzić sobie z agresją własną i innych osób
  • inne według potrzeb

 

DZIAŁ PORADNICTWA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEGO I ORIENTACJI ZAWODOWEJ

  1. Rozwijanie umiejętności społecznych – zajęcia warsztatowe dla zespołów klasowych obejmujące zagadnienia:
  • umiejętności komunikacyjnych (negocjacje, rozwiązywanie konfliktów), integracji zespołu klasowego, budowania efektywnie współpracującego zespołu klasowego, umiejętności efektywnego uczenia się
  • profilaktyki uzależnień (Internet, telefon komórkowy) i zdrowego stylu życia
  • cyberprzemoc
  • radzenie sobie ze stresem, trudnymi sytuacjami w szkole i w rodzinie
  • trudności okresu dojrzewania
  1. Doskonalenia umiejętności liderów samorządu szkolnego i klasowego (doskonalenie współdziałania, kreatywnego myślenia, rozwiązywania konfliktów, skutecznego działania)

DLA UCZNIÓW INDYWIDUALNIE

  1. Rozwijanie umiejętności społecznych – indywidualnie
  • Terapia ukierunkowana na rozwój
  • Profilaktyka uzależnień
  • Pomoc w sytuacjach kryzysowych
  • Doskonalenie koncentracji uwagi i umiejętności uczenia się z wykorzystaniem metody biofeedback
  1. Doradztwo zawodowe (pomoc w wyborze dalszej drogi kształcenia)
  • Poradnictwo indywidualne (testy komputerowe)
  • Zajęcia warsztatowe zawodoznawcze ( SP, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne)

 

DZIAŁ OPIEKI LOGOPEDYCZNEJ

  1. Badania diagnostyczne.
  2. Ocena rozwoju mowy.
  3. Terapia logopedyczna indywidualna:
  • dzieci i młodzieży w normie intelektualnej,
  • dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w tym pomoc dzieciom i młodzieży z zespołem Downa, Aspergera,  ze spektrum autyzmu.
  1. Terapia logopedyczna grupowa w ramach Metody Dobrego Startu.
  2. Terapia dzieci z niepłynnością mowy oraz jąkających się.
  3. Badania przesiewowe mowy na terenie szkół i przedszkoli.
  4. Badania przesiewowe słuchu na terenie szkół i przedszkoli.

 

OFERTA SKIEROWANA DO RODZICÓW

DZIAŁ OPIEKI NAD MAŁYM DZIECKIEM

Prelekcje/warsztaty:

  • „W świecie leworęczności.”
  • „Zamiast klapsa – jak z miłością i szacunkiem wyznaczać dziecku granice?
  • „Zrozumieć świat mojego dziecka” – CYKL (5 spotkań)
  • „Metoda Dobrego Startu – warsztat praktyczny
  • „Mały terrorysta” czyli o dziecięcych atakach złości .
  • „Jak zapewnić dziecku dobry start w szkole, Gotowość szkolna.”
  • „Rozwój emocjonalno-społeczny dziecka przedszkolnego”
  • „Samodzielność – „Samodzielny przedszkolak, zaradny uczeń, niezależny dorosły”
  • „Sposób na niejadka – dzieci przedszkolne”.
  • „Co zamiast komputera i tabletu? Zabawy rozwijające dla najmłodszych.”
  • „Wychowanie to wyzwanie”.

 

DZIAŁ SZKOLNY

Prelekcje i warsztaty:

  • Możesz mi zaufać- jak rozmawiać z nastolatkiem o jego problemach i dylematach.
  • Rozumiem, bo jestem blisko – zapobieganie zachowaniom ryzykownym nastolatków.
  • Być rodzicem po rozwodzie, czyli jak dbać o pozytywne relacje z dzieckiem,

gdy kończy się związek małżeński?

  • Mówimy tym samym językiem, a jednak trudno nam się zrozumieć -

warsztaty dotyczące skutecznej komunikacji w rodzinie.

  • „Inteligencja emocjonalna kluczem do sukcesu dziecka”
  • „Kary i nagrody w wychowaniu dziecka” – konstruktywnych metod wychowawczych;
  • motywacja dzieci do nauki;
  • „Od kłótni do współpracy – o budowaniu więzi między rodzeństwem”
  • „Moje nieśmiałe dziecko”
  • „Moje dziecko w sieci”;
  • uzależnienia (od alkoholu, dopalaczy, Internetu, zakupów);

 

DZIAŁ PORADNICTWA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEGO I ORIENTACJI ZAWODOWEJ

  1. Wspieranie rodziców w procesie wychowawczym – poradnictwo indywidualne
  2. Wspieranie rodziców w zakresie ukierunkowania pracy edukacyjnej z dzieckiem
  3. Poradnictwo dotyczące kierunku pracy z dziećmi w domu
  4. Terapia rodzin

Prelekcje i spotkania – wspieranie kompetencji wychowawczych :

  • Moje dziecko kończy gimnazjum – co dalej ?
  • Matura co dalej?
  • Nastolatek w domu – problemy wieku dojrzewania
  • inne według potrzeb szkół

 

DZIAŁ OPIEKI LOGOPEDYCZNEJ

  1. Porady, konsultacje po badaniach mowy.
  2. Porady, konsultacje po badaniach przesiewowych mowy i słuchu.
  3. Wskazania do pracy z dzieckiem stymulujące rozwój mowy i percepcji słuchowej.

 

OFERTA SKIEROWANA DO NAUCZYCIELI I SPECJALISTÓW

DZIAŁ OPIEKI NAD MAŁYM DZIECKIEM

  1. Spotkania z psychologami przedszkolnymi z rejonu działania poradni – DYŻURY KONSULTACYJNE
  2. Wspomaganie placówek przy konstruowaniu Rocznego Planu Wspomagania, prowadzenie warsztatów diagnostycznych – zgodnie z zapotrzebowaniem szkół
  3. Wspieranie nauczycieli w procesie wychowawczym poprzez rozszerzanie wiedzy i umiejętności z zakresu rozwoju  emocjonalno – społecznego dziecka, radzenia sobie z sytuacjami trudnymi dziecka.
  4. Wspieranie nauczycieli w stymulacji rozwoju dziecka celem osiągnięcia gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
  5. Wspieranie nauczycieli w podnoszeniu kompetencji w zakresie współpracy nauczyciel-rodzic
  6. Warsztaty dla nauczycieli przedszkoli z rejonu:
  • Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej (opinie i orzeczenia)
  • Budowanie skutecznej współpracy  nauczyciel – rodzic.
  • Jak pomóc dziecku leworęcznemu?
  • Jak stworzyć spójny system oddziaływań wychowawczych wspólny dla środowiska domowego i przedszkolnego?
  • Dlaczego system motywacyjny nie działa?
  1. Prowadzenie Grupy Wsparcia Psychologów i Pedagogów Przedszkolnych oraz Nauczycieli Wychowania Przedszkolnego z terenu Miasta Katowice
  2. Prowadzenie I Katowickiego Zespołu Doskonalenia Logopedów działającej przy PPP 1

 

DZIAŁ OPIEKI SZKOLNEJ

  1. Dyżury konsultacyjne dla nauczycieli na terenie szkoły /według potrzeb placówek/.
  2. Wspomaganie placówek przy konstruowaniu Rocznego Planu Wspomagania, prowadzenie warsztatów diagnostycznych – zgodnie z zapotrzebowaniem szkół
  3. Prelekcje/warsztaty:
  • Szlifowanie diamentów – prelekcja na temat rozpoznawania potencjału drzemiącego w każdym uczniu.
  • Praca z dzieckiem z zaburzeniami zachowania. Ciemna strona dojrzewania – w jaki sposób edukować nastolatków o zagrożeniach wieku dorastania.
  • Natura  emocji – granice między normą a zaburzeniami emocjonalnymi u nastolatków wymagających pomocy specjalistycznej
  • Uczeń z zaburzeniami przetwarzania słuchowego
  1. Warsztaty dla nauczycieli:
  • „Jak rozumieć opinie i zawarte w nich zalecenia?”
  • „Badania przesiewowe Skalą Ryzyka Dysleksji – po co?”
  • „Jak motywować uczniów do nauki?”
  • „Praca ze słabym uczniem”
  • „Praca z uczniem zdolnym”
  1. Depresja u uczniów – symptomy i pomoc.
  2. Praca z dzieckiem autystycznym w szkole i w domu
  3. Rozwój społeczny ucznia ze specyficznymi trudnościami edukacyjnymi

 

DZIAŁ PORADNICTWA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEGO I ORIENTACJI ZAWODOWEJ

  1. Wspomaganie placówek przy konstruowaniu Rocznego Planu Wspomagania, prowadzenie warsztatów diagnostycznych – zgodnie z zapotrzebowaniem szkół
  2. Wsparcie dla doradców zawodowych w szkołach
  3. Prelekcje/ warsztaty:
  • Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Doskonalenie umiejętności rozwiązywania konfliktów klasowych
  • Wypalenie zawodowe
  • Prawidłowe oddziaływanie wychowawcze na uczniów
  • Warsztaty i konsultacje dla nauczycieli z krótkim stażem zawodowym
  • Wspieranie rozwoju uczniów- prelekcja, warsztaty
  • Jak ciekawie prowadzić lekcje wychowawcze warsztaty
  • Inne zgodnie z zapotrzebowaniem szkół

Indywidualne konsultacje dla pracowników szkół i przedszkoli

 

DZIAŁ OPIEKI LOGOPEDYCZNEJ

  1. Porady, konsultacje po badaniach przesiewowych mowy i słuchu.
  2. Wskazania do pracy z dzieckiem stymulujące rozwój mowy i percepcji słuchowej.
  3. Szkolenia na terenie PPP-1 dla nauczycieli/logopedów w ramach działalności I Grupy Doskonalenia Logopedów.

 

 

Zapraszamy również do udziału w:

  • Dniu Otwartym Poradni (18.11. 2017 r. sobota)
  • Dniu bezpłatnych badań mowy i przesiewowych badań słuchu w ramach Europejskiego Dnia Logopedy– 10.03.2018 r.(sobota)
  • Międzyszkolnym Konkursie pn „”Mistrz Inteligencji”(marzec 2018)

 

 

________________________________

______________________

_________________________________

OFERTA PORADNI

PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ NR 1 W ROKU SZKOLNYM 2016/2017

DZIAŁ OPIEKI NAD MAŁYM DZIECKIEM

 Nauczyciele, specjaliści

  1. Spotkania z psychologami przedszkolnymi z rejonu działania poradni.
  2. Warsztaty dla nauczycieli przedszkoli z rejonu:
  • Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej (opinie i orzeczenia)
  • Budowanie skutecznej współpracy  nauczyciel – rodzic.
  • Jak pomóc dziecku leworęcznemu?
  • Jak wspomagać koncentrację dziecka w wieku przedszkolnym?.
  • Rozwój emocjonalno-społeczny dziecka przedszkolnego.
  1. Prowadzenie Grupy Wsparcia Psychologów i Pedagogów Przedszkolnych.
  2. Prowadzenie I Katowickiego Zespołu Doskonalenia Logopedów.

Rodzice

  1. Warsztaty dla rodziców na terenie przedszkoli lub poradni:
  • Zamiast klapsa – jak z miłością i szacunkiem wyznaczać dziecku granice? w ramach programu Dobry Rodzic – Dobry Start Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
  • „Mały terrorysta” czyli o dziecięcych atakach złości w ramach programu Dobry Rodzic – Dobry Start Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
  • Słowa mają moc czyli o sztuce doceniania w ramach programu Dobry Rodzic – Dobry Start Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
  • W świecie leworęczności.
  • Zabawy rozwijające dla najmłodszych.
  • Jak zapewnić dziecku dobry start w szkole?. Gotowość szkolna.
  • Jak wspomagać koncentrację dziecka w wieku przedszkolnym?.
  • Rozwój emocjonalno-społeczny dziecka przedszkolnego.
  • Jak wspomóc proces adaptacji dzieci do przedszkola?

 Dzieci

  1. Badania przesiewowe „Dziecięce Liczenie”.
  2. Badania przesiewowe „ Skala Ryzyka Dysleksji-6”
  3. Zajęcia terapeutyczne dla dzieci (od 2 r. ż do rozpoczęcia nauki w szkole) prowadzone Metodą Dobrego Startu – cały rok szkolny.
  4. Warsztaty dla dzieci na terenie przedszkoli – wg potrzeb placówek, cały rok szkolny:
  • Poznajemy uczucia
  • Bezpieczne zasady
  • Wychowanie w duchu wartości. LVEP
  1. Uczestnictwo w organizacji Dnia Otwartego PPP nr 1
  2. Uczestnictwo w Dniu Bezpłatnych Badań Mowy i Przesiewowych Badań Słuchu (sobota logopedyczna w poradni w ramach Europejskiego Dnia Logopedy)(dla dzieci).

Działania wspierające nauczycieli:

  1. Wspieranie nauczycieli w procesie wychowawczym poprzez rozszerzanie wiedzy i umiejętności z zakresu rozwoju  emocjonalno – społecznego dziecka, radzenia sobie z sytuacjami trudnymi dziecka.
  2. Wspieranie nauczycieli w stymulacji rozwoju dziecka celem osiągnięcia gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
  3. Wspieranie nauczycieli w podnoszeniu kompetencji w zakresie współpracy nauczyciel-rodzic.

Działania wspierające rodziców:

  1. Wspieranie rodziców w procesie adaptacji dziecka do przedszkola.
  2. Wspieranie rodziców w procesie wychowawczym poprzez rozszerzanie wiedzy i umiejętności z zakresu rozwoju  emocjonalno – społecznego dziecka.
  3. Wspieranie rodziców w stymulacji rozwoju dziecka celem osiągnięcia gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

DZIAŁ OPIEKI LOGOPEDYCZNEJ

  1. Obejmuje dzieci:
  • od 0-3 roku życia,
  • w wieku przedszkolnym,
  • w wieku szkolnym (w tym młodzież gimnazjalną i ponad gimnazjalną)
  1. Oferuje dzieciom:
  • Diagnozę logopedyczną.
  • Indywidualną terapię logopedyczną, neurologopedyczną, surdologopedyczną.
  • Terapię dzieci z opóźnionym rozwojem mowy.
  • Terapię dzieci z zaburzonym kontaktem i komunikacją (ze spektrum  autyzmu, zespołem Aspergera, zespołem Downa)- z wykorzystaniem Metody Krakowskiej, stosowaniem alternatywnych metod komunikacji Makaton, naukę czytania metodą symultaniczno- sekwencyjną, terapię neurobiologiczną.
  • Terapię grupową dzieci z zaburzoną mową i kontaktem- z wykorzystaniem Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz.
  • Terapię indywidualną dzieci z niepłynnością mowy w wieku przedszkolnym.
  • Terapię indywidualną mowy dzieci jąkających się w wieku szkolnym.
  • Badania przesiewowe słuchu, mowy z wykorzystaniem Platformy do Badania Zmysłów opracowaną przez Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Kajetanach.
  1. Oferuje rodzicom/ prawnym opiekunom:
  • Konsultacje indywidualne po badaniach przesiewowych mowy i słuchu.
  • Udzielenie wskazówek do pracy z dzieckiem w domu, w trakcie terapii logopedycznej.
  • Badania mowy i przesiewowe badania słuchu (sobota logopedyczna w poradni w ramach Europejskiego Dnia Logopedy)(dla dzieci).
  1. Oferuje logopedom / zainteresowanym nauczycielom:
  • Spotkania warsztatowe w ramach I Katowickiej Grupy Doskonalenia Zawodowego Logopedów (dla logopedów, nauczycieli).
  • Konferencje we współpracy z Uniwersytetem Śląskim.
  • Konsultacje po badaniach przesiewowych słuchu i mowy (nauczyciele przedszkoli i szkół).

 

DZIAŁ OPIEKI SZKOLNEJ

 

I. POMOC UDZIELANA UCZNIOM:

  1. Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna dzieci i młodzieży. Określenie: poziomu intelektualnego, możliwości i potrzeb szkolnych, poziomu rozwoju i funkcjonowania procesów poznawczych i emocjonalnych, umiejętności społecznych, umiejętności dydaktycznych, motywacji do nauki, problemów psychologicznych, specyficznych trudności w uczeniu się.
  2. Przesiewowe badanie słuchu dzieci i młodzieży.
  3. Opiniowanie w sprawach szkolnych. Wystawianie opinii na podstawie diagnozy. Opracowywanie wniosków do dalszej pracy z uczniem. Określenie odpowiednich form pomocy dla ucznia na terenie Poradni, w szkole i w domu.
  4. Opracowywanie opinii o uczniu dla PZP, ZOZ, OHP, MOPS, OIK, zakładu pracy, itp.
  5. Udział w posiedzeniach Zespołów Orzekających i wydawanie orzeczeń o:
  • potrzebie indywidualnego nauczania;
  • potrzebie kształcenia specjalnego.
  1. Pomoc w rozwiązywaniu kryzysów rozwojowych oraz trudności w przystosowaniu się.
  2. Badania przesiewowe w kl. I-III szkoły podstawowej ukierunkowane na wczesne rozpoznawanie dysleksji.
  3. Obserwacje zespołów klasowych na terenie placówek.
  4. Zajęcia terapeutyczne grupowe na terenie Poradni dla dzieci o nieharmonijnym rozwoju emocjonalno – społecznym (oraz „Szkoła dla rodziców”).
  5. Zajęcia terapeutyczne grupowe i indywidualne o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym dla dzieci ze szkół podstawowych, gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych.
  6. Zajęcia socjoterapeutyczne dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych.
  7. Zajęcia terapeutyczne indywidualne psychologiczne i pedagogiczne.
  8. SRD – badania przesiewowe.
  9. Warsztaty dla uczniów:

KOMUNIKACJA:

  • „Język, gesty słowa – jak się porozumiewamy” – zajęcia warsztatowe dla uczniów z klas I –III SP

ASERTYWNOŚĆ:

  • „Jestem sobą i umiem powiedzieć NIE!” – zajęcia warsztatowe z zakresu kształtowania postaw asertywnych. Czas trwania 2 h lekcyjne.
  • „Asertywność – czyli sztuka bycia sobą. Dla klas V-VI

MEDIA:

  • „W jakim stopniu reklama manipuluje naszymi wyborami. Rozpoznawanie i ochrona”. Dla uczniów IV-VI
  • „Cyberprzemoc” – warsztaty dla uczniów gimnazjum

UZALEŻNIENIA:

  • „Nikotyna – legalny narkotyk” – dla uczniów klasy VI
  • „Alkohol? Palenie? – Nie, dziękuję” – dla uczniów klas V i VI

UCZENIE SIĘ I MOTYWACJA:

  • „Dlaczego i jak warto się uczyć?” – zajęcia dla starszych klas SP oraz gimnazjum. Czas trwania 2 h.
  • „Jak uczyć się efektywnie? Wykorzystaj możliwości twojego mózgu! – zajęcia dla starszych uczniów SP oraz uczniów gimnazjum. Czas trwania 2 godziny.
  • „Kreatywny umysł” – dla uczniów SP oraz GIM.
  • „Motywacja i jej wpływ na realizowanie celów”
  • „Kub Młodego Geniusza” – cykl 8 spotkań dla dzieci uzdolnionych  – dla uczniów klas IV – VI

ZDROWY STYL ŻYCIA:

  • „W zdrowym ciele zdrowy duch!” – zajęcia warsztatowe z zakresu promocji zdrowego stylu życia, dla starszych klas SP oraz uczniów gimnazjum. Czas trwania 2h.
  • „wybieram zdrowie” – dla klas SP

SAMOOCENA

  • „Jak podnieść własną samoocenę?” – zajęcia dla starszych uczniów SP oraz uczniów gimnazjum. Czas trwania 2 h dydaktyczne.

ZACHOWANIA SPOŁECZNO – EMOCJONALNE:

  • „Tęcza uczuć” – zajęcia terapeutyczne – grupowe, na terenie szkoły /cykl 8 zajęć dla jednorodnej grupy/.
  • Zajęcia terapeutyczne, grupowe – na terenie poradni, dla dzieci o nieharmonijnym rozwoju emocjonalno-społecznym – z klas I-III SP.
  • „Socjoterapia dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych”

STRES

  • „Jak sobie radzić ze stresem?” – dla klas V i VI
  • „Przygnębienie i apatia – sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami” – dla uczniów klasy IV – VI.

AGRESJA

  • „W zgodzie z sobą i z Tobą” – zajęcia dla uczniów SP, poświęcone przeciwdziałaniu zachowaniom agresywnym. Czas trwania: cykl 3 spotkań po 2 h lekcyjne.
  • „Jak radzić sobie z agresją własną i innych osób”
  • „Zachowania autoagresywne. Jak radzić sobie z negatywnymi emocjami”
  • „Konflikt i co dalej?!” – zajęcia poświęcone ćwiczeniu umiejętności skutecznego rozwiązywania problemów, dla starszych uczniów SP oraz uczniów gimnazjum. Czas trwania: 2 h.
  • „Jak ujarzmić swoją złość” – dla uczniów SP
  • „Inny nie znaczy gorszy!” – zajęcia poświęcone kształtowaniu postawy tolerancji, dla SP. Czas trwania: 2 h.

INTEGRACJA

  • Zajęcia integracyjne dla uczniów SP i GIM. Czas trwania 2 h lekcyjne.

 

II. POMOC UDZIELANA NAUCZYCIELOM:

  • Udział w radach pedagogicznych  – wg potrzeb
  • Warsztaty :
    • Praca z dzieckiem autystycznym w szkole i w domu
    • Rozwój społeczny ucznia ze specyficznymi trudnościami edukacyjnymi
    • Jak rozumieć opinie i zawarte w nich zalecenia?
    • Jak motywować uczniów do nauki?
    • Praca ze słabym uczniem
    • Praca z uczniem zdolnym
    • inne –wg potrzeb
  • Dyżury konsultacyjne dla nauczycieli na terenie szkoły /według potrzeb/.

 

III. POMOC UDZIELANA RODZICOM:

KONSULTACJEkonsultacje i porady dotyczące problemów wychowawczych, dydaktycznych oraz emocjonalnych dzieci i młodzieży

PRELEKCJE:

  • „Jak wspierać dziecko w procesie uczenia się w młodszym wieku szkolnym?” – prelekcja dla rodziców młodszych dzieci z klas I – III /np. w ramach popołudniowych zebrań/.
  • „Jak pomóc dziecku w nauce”
  • „Moje dziecko jest dyslektykiem jak mu pomóc?”
  • „Brak motywacji do nauki”
  • „Cyberprzemoc”
  • „Uzależnienia /alkohol, dopalacze, Internet, zakupy/.

WARSZTATY:

  • „Szkoła dla rodziców” – cykl trzech spotkań dla rodziców o tematyce wychowawczej.

Dyżury konsultacyjne –  na terenie szkoły dla rodziców,

 

DZIAŁ PORADNICTWA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEGO

I ORIENTACJI ZAWODOWEJ

RODZICE:

  1. Wspieranie rodziców w procesie wychowawczym – poradnictwo indywidualne
  2. Wspieranie rodziców w zakresie ukierunkowania pracy edukacyjnej z dzieckiem
  • Diagnoza przyczyn trudności w nauce
  • Poradnictwo dotyczące kierunku pracy z dziećmi w domu
  • Moje dziecko kończy gimnazjum – co dalej ?
  • Matura co dalej?
  • Nastolatek w domu – problemy wieku dojrzewania
  • inne według potrzeb szkół
  1. Terapia z włączeniem rodzin
  2. Orzekanie kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego w ramach dopasowania form i metod pracy do indywidualnych możliwości dziecka
  3. Prelekcje i spotkania – wspieranie kompetencji wychowawczych :

UCZNIOWIE:

  1. Wspieranie w zakresie radzenia sobie z problemami – poradnictwo indywidualne i terapia psychologiczna
  2. Wspieranie umiejętności efektywnego uczenia się – poradnictwo w zakresie planowania i organizowania czasu oraz technik uczenia się
  3. Wspieranie w rozwoju umiejętności społecznych – zajęcia psychoedukacyjne grupowe, zgodnie z potrzebami szkół. Przykładowe tematy:
  • Profilaktyka agresji
  • Rozwiązywanie konfliktów
  • Współpraca w zespole
  • Autoprezentacja
  • Planowanie i organizowanie czasu
  • Kreatywne myślenie
  1. Zajęcia zawodoznawcze dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych.
  2. Badania zainteresowań i preferencji zawodowych – indywidualne porady (gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne)

NAUCZYCIELE:

  1. Opiniowanie przyczyn trudności szkolnych dzieci, przekazywanie zaleceń do pracy z dzieckiem.
  2. Opiniowanie indywidualnego toku nauki.
  3. Poradnictwo wychowawcze – konsultacje indywidualne
  4. Warsztaty i konsultacje dla nauczycieli z krótkim stażem zawodowym
  5. Wspieranie rozwoju uczniów- prelekcja, warsztaty
  6. Jak ciekawie prowadzić lekcje wychowawcze warsztat
  7. Inne zgodnie z zapotrzebowaniem szkół

 

Zapraszamy również do udziału w:

  • Dniu Otwartym Poradni (19.11. 2016 r. sobota)
  • Dniu bezpłatnych badań mowy i przesiewowych badań słuchu w ramach Europejskiego Dnia Logopedy– 04.03.2017 r.(sobota)
  • V Międzyszkolnym Konkursie Ortograficznym dla Dysortografików dla szkół podstawowych (18.11.2016 r.) i gimnazjów (25.11.2016 r.).

________

__________

_________

__________

__________

 

OFERTA PORADNI

PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ NR 1 W ROKU SZKOLNYM 2015/2016

DZIAŁ OPIEKI NAD MAŁYM DZIECKIEM

 METODA DOBREGO STARTU

  • grupy 2- i 3-latków, grupy 4-latków, grupy 5- i 6-latków, grupy dla dzieci odroczonych
  • grupa „Od wierszyka do cyferki” dla dzieci po przesiewowych badaniach „Dziecięce liczenie”
  • zajęcia na terenie Domu Aniołów Stróżów i Świetlicy Św. Jacka

BADANIA PRZESIEWOWE I PROFILAKTYCZNE

  • „Dziecięce liczenie”
  • Badania przesiewowe Skalą Ryzyka Dysleksji dla dzieci 6-letnich
  • Propagowanie badań profilaktycznych 2-latków w żłobkach i w poradniach zdrowia

WARSZTATY DLA DZIECI NA TERENIE PRZEDSZKOLI

  • Bezpieczny przedszkolak
  • Poznajemy emocje

WARSZTATY DLA RODZICÓW

  •  „Mały terrorysta” – czyli o dziecięcych atakach złości
  • Zamiast klapsa – jak z miłością i szacunkiem wyznaczać dziecku granice
  • W świecie leworęczności
  • Jak zapewnić dziecku dobry start w szkole?. Gotowość szkolna
  • Bez klapsa? – jak z miłością i szacunkiem wyznaczać dziecku granice (cykl 5 spotkań)
  • Zabawy rozwijające dla najmłodszych

DLA NAUCZYCIELI

  • Warsztaty dla Rad Pedagogicznych:

                  Jak czytać opinie

                  Budowanie skutecznej współpracy nauczyciel-rodzic

  • I Katowicki Zespół Doskonalenia Logopedów działający przy PPP nr 1
  • Grupa Wsparcia dla Psychologów i Pedagogów Przedszkolnych

 

DZIAŁ OPIEKI LOGOPEDYCZNEJ

 

OBEJMUJE OPIEKĄ DZIECI

  • od 0-3 roku życia,
  • w wieku przedszkolnym,
  • w wieku szkolnym (w tym młodzież w wieku gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym)

DZIAŁANIA:

  • Diagnoza logopedyczna
  • Badania przesiewowe: słuchu, mowy z wykorzystaniem Platformy do Badania Zmysłów opracowanej przez Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Kajetanach
  • Indywidualna terapia logopedyczna, neurologopedyczna, surdologopedyczna
  • Terapia dzieci z opóźnionym rozwojem mowy
  • Terapia dzieci z niepłynnością mowy w wieku przedszkolnym
  • Terapia mowy dzieci jąkających się w wieku szkolnym
  • Terapia dzieci z zaburzonym kontaktem i komunikacją (ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera, zespołem Downa) – z wykorzystaniem Metody Krakowskiej, alternatywnych metod komunikacji Makaton, nauki czytania metodą symultaniczno – sekwencyjną, terapii neurobiologicznej,
  • Terapia grupowa dzieci z zaburzoną mową – z wykorzystaniem Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz.

 

DZIAŁ OPIEKI SZKOLNEJ

 Prowadzący: K. Jokiel, K. Respondek – Brol

WARSZTATY DLA UCZNIÓW

  • „Nikotyna – legalny narkotyk” – zajęcia warsztatowe dla uczniów starszych klas SP oraz gimnazjum
  • „Ślepy zaułek uzależnienia” /alkohol/ – zajęcia warsztatowe dla uczniów gimnazjum
  • „Style uczenia się” – zajęcia dla starszych klas SP oraz gimnazjum
  • „Miej przyjaciela i bądź przyjacielem” – zajęcia poświęcone kształtowaniu pozytywnych relacji rówieśniczych, dla uczniów SP
  • „Jak się uczyć i planować wolny czas? – zajęcia z zakresu technik uczenia się i gospodarowania wolnym czasem dla starszych uczniów SP oraz uczniów klas I gimnazjum
  • „Stawiam na zdrowie” – zajęcia warsztatowe z zakresu promocji zdrowego stylu życia, dla uczniów klas SP
  • „Jak podnieść samoocenę?” – zajęcia dla starszych uczniów SP oraz gimnazjum
  • „W zgodzie ze sobą i z Tobą” – zajęcia dla uczniów SP, poświęcone przeciwdziałaniu zachowaniom agresywnym, cykl 3 spotkań
  • „Trening radzenia sobie ze złością” – cykl 3 zajęć dla uczniów SP oraz gimnazjum
  • „Szkolne porachunki” – zajęcia poświęcone ćwiczeniu umiejętności skutecznego rozwiązywania problemów dla uczniów SP
  • „Emocje pod kontrolą” – zajęcia dla uczniów SP oraz gimnazjum
  • „Skoncentruj się! Rusz głową!” – zajęcia poświęcone kształtowaniu koncentracji uwagi, dla SP oraz gimnazjum
  • „Tolerancja” – zajęcia dla SP i gimnazjum
  • Zajęcia integracyjne dla klas pierwszych
  • „Klub młodego geniusza” – zajęcia poświęcone rozwijaniu kreatywnego myślenia, o charakterze cyklicznym, dla stałej grupy uczniów z klas IV – VI /wyłonionych przez nauczycieli/
  • „Baw się razem z nami” – cykl zajęć warsztatowych dla uczniów młodszych klas szkół podstawowych z zakresu kształtowania prawidłowych postaw emocjonalno-społecznych – zajęcia prowadzone na terenie szkoły
  • „Ja, Ty, My” – cykl zajęć warsztatowych dla uczniów starszych klas szkół podstawowych z zakresu kształtowania prawidłowych postaw emocjonalno-społecznych – zajęcia prowadzone na terenie szkoły
  • Obserwacje zespołów klasowych
  • Badania przesiewowe Skalą Ryzyka Dysleksji
  • Badanie słuchu – /o charakterze przesiewowym/ – dla poszczególnych uczniów
  • Terapia grupowa i indywidualna dla uczniów z dysleksja rozwojową
  • Terapia grupowa i indywidualna – dla uczniów przejawiających zakłócenia w rozwoju społeczno-emocjonalnym
  • „Szkoła Pamięci” – zajęcia dla uczniów wspierające proces zapamiętywania oraz koncentracji uwagi

DLA NAUCZYCIELI

  • „Na czym polega dostosowanie wymagań edukacyjnych wobec uczniów?” – Konferencja dla zainteresowanych nauczycieli
  • „Jak nauczać żeby skutecznie nauczyć? – Konferencja dla rad pedagogicznych
  • „Jak zachęcić ucznia do nauki?” /motywacja/  – konferencja dla rad pedagogicznych
  • „Formy pomocy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” – Konferencja dla rad pedagogicznych
  • Dyżury konsultacyjne dla nauczycieli na terenie szkoły /według potrzeb/

DLA RODZICÓW

  • „Jak wspierać dziecko w procesie uczenia się w młodszym wieku szkolnym?” – prelekcja dla rodziców dzieci z klas I – III /np. w ramach popołudniowych zebrań/.
  • „Moje dziecko ma problemy z koncentracją uwagi – jak mu pomóc?” – warsztat
  • „Jak zmotywować dziecko do nauki szkolnej?” – prelekcja
  • „Jak pomóc leworęcznemu dziecku poprawnie i czytelnie pisać?” – warsztat
  • „Moje dziecko jest dyslektykiem – jak mu pomóc?” – warsztat
  • „Zrozumieć nastolatka” – warsztat
  • „Krąg ryzyka dysleksji – jak pracować z takim dzieckiem w domu?” – warsztat
  • „Szkoła dla rodziców” – cykl warsztatów dla rodziców dzieci uczestniczących w terapii grupowej
  • „Czy cierpliwość wystarczy?” – warsztaty dla rodziców dzieci przejawiających symptomy nadpobudliwości
  • Dyżury konsultacyjne dla rodziców na terenie szkół

 

Prowadzący: U. Bielińska, J. Śledziewski

WARSZTATY DLA UCZNIÓW

  • „Jak się uczyć szybko i skutecznie”
  • „Jak rozwijać własne talenty i umiejętności”
  • „Moje emocje- przyjaciel i wróg”
  • „Skuteczna komunikacja drogą do nawiązywania lepszych relacji z innymi ludźmi”
  • „Asertywność – postawa szacunku i akceptacji siebie oraz innych”
  • „Jak umiejętnie radzić sobie ze stresem”
  • „Agresja – jak sobie z nią radzić”
  • „Uzależnienia- dlaczego ludzie krzywdzą samych siebie”
  • „Zajęcia integrujące zespół klasowy”

WARSZTATY DLA RAD PEDAGOGICZNYCH

  • „Praca z uczniem zdolnym”
  • „Praca z uczniem sześcioletnim – wspieranie rozwoju dziecka”
  • „Praca z dzieckiem autystycznym, z Zespołem Aspergera”

PRELEKCJE DLA RODZICÓW

  • „Metody wychowawcze w pracy z dzieckiem”
  • „Prawidłowe zasady komunikacji rodzica z dzieckiem”
  • „Praca z dzieckiem zdolnym”

INNE FORMY POMOCY

  • Socjoterapia dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych
  • Doradztwo w zakresie specyficznych problemów w czytaniu i pisaniu
  • Doradztwo w zakresie problemów wychowawczych, ADHD, zaburzeń zachowania, niedostosowania społecznego, autyzmu, Zespołu Aspergera
  • Konsultacje dla nauczycieli, wychowawców, pedagogów, dyrektorów i rodziców

 

Prowadzący: K. Umińska, B. Witkowska

ZAJĘCIA GRUPOWE DLA UCZNIÓW NA TERENIE SZKÓŁ

Dla uczniów szkoły podstawowej:

  • integracja zespołu
  • „Jak radzić sobie z agresją?”
  • „Jak radzić sobie ze stresem?”
  • „Jak się uczyć?”
  • „Alkohol? Nie, dziękuję.”
  • „Asertywność”

inne według potrzeb

Dla uczniów gimnazjum:

  • integracja zespołu
  • „Jak radzić sobie z agresją?”
  • „Jak radzić sobie ze stresem?”
  • „Jak się uczyć?”
  • „Alkohol?Nie, dziękuję.”
  • „Asertywność”
  • „Komunikacja”

inne według potrzeb

DLA UCZNIÓW

  • Badania przesiewowe Skalą Ryzyka Dysleksji
  • Terapia psychologiczna i pedagogiczna
  • Pomoc w rozwiązywaniu kryzysów rozwojowych oraz trudności w przystosowaniu się

DLA RODZICÓW

  • Konsultacje dotyczące problemów wychowawczych i emocjonalnych u dzieci i młodzieży
  • Zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców na temat:

                        dysleksji i „kręgu ryzyka dysleksji”

                        motywacji dzieci do nauki

                        metod wychowawczych

                        cyberprzemocy lub uzależnienia od Internetu

  • Dyżury konsultacyjne dla rodziców na terenie szkół

DLA NAUCZYCIELI

  • Dyżury konsultacyjne dla nauczycieli na terenie szkół
  • Warsztaty dla nauczycieli:
  1. „Jak motywować uczniów do nauki”
  2. „Praca ze słabym uczniem”
  3. „Praca z uczniem zdolnym”

inne według potrzeb

 

DZIAŁ PORADNICTWA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEGO

I ORIENTACJI ZAWODOWEJ

 DLA UCZNIÓW

Rozwijanie umiejętności społecznych – zajęcia warsztatowe dla zespołów klasowych obejmujące zagadnienia:

  • umiejętności komunikacyjnych (negocjacje, rozwiązywanie konfliktów), integracji zespołu klasowego, budowania efektywnie współpracującego zespołu klasowego, umiejętności efektywnego uczenia się
  • profilaktyki uzależnień (Internet, telefon komórkowy) i zdrowego stylu życia
  • radzenia sobie ze stresem, trudnymi sytuacjami w szkole i w rodzinie
  • trudności okresu dojrzewania

Doskonalenie umiejętności liderów samorządu szkolnego i klasowego (doskonalenie współdziałania, kreatywnego myślenia, rozwiązywania konfliktów, skutecznego działania)

DLA UCZNIÓW

  • Rozwijanie umiejętności społecznych – indywidualnie
  • Terapia ukierunkowana na rozwój
  • Profilaktyka uzależnień
  • Pomoc w sytuacjach kryzysowych
  • Doskonalenie koncentracji uwagi i umiejętności uczenia się z wykorzystaniem metody biofeedback
  • Doradztwo zawodowe (pomoc w wyborze dalszej drogi kształcenia)
  • Poradnictwo indywidualne (testy komputerowe)
  • Zajęcia warsztatowe – zawodoznawcze ( kl. od I do III gimnazjum, klasy II LO i klasy III technikum)

DLA RODZICÓW

  • Wsparcie wychowawcze
  • Terapia rodzin
  • Prelekcje dla rodziców dotyczące trudności wychowawczych w okresie dojrzewania (trening umiejętności wychowawczych), profilaktyki uzależnień, ukierunkowywania kariery życiowej dzieci
  • Grupa wsparcia dla rodziców dzieci przewlekle chorych

DLA NAUCZYCIELI

  • Prelekcje:
  1. Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  2. Doskonalenie umiejętności rozwiązywania konfliktów klasowych
  3. Zasady prowadzenia interesujących lekcji
  4. Wypalenie zawodowe
  5. Prawidłowe oddziaływanie wychowawcze na uczniów
  • Grupa wsparcia dla osób zajmujących się doradztwem zawodowym w szkołach

 

 

 

Zapraszamy również do udziału w:

  • Dniu Otwartym Poradni (24.10.2015 r. sobota)
  • Dniu bezpłatnych badań mowy i przesiewowych badań słuchu w ramach Europejskiego Dnia Logopedy– marzec 2016 r.(sobota)
  • IV Międzyszkolnym Konkursie Ortograficznym dla Dysortografików dla szkół podstawowych i gimnazjów – październik 2015 r.